Menu
Groei
23.07.2021

De beste vriend van de Belgische film wordt 10

De film van bij ons promoten, dat was de bedoeling toen Cinevox tien jaar geleden van start ging. Nu maakt onze partner zich op om die tiende verjaardag te vieren met de lancering van een gigantische databank die alle facetten van zevende kunst in ons land belicht. Een woordje uitleg.

Het Belgische audiovisuele landschap steunen is een van de prioriteiten in onze sponsoringstrategie. Want bij BNP Paribas Fortis #WeLoveCinema.

De geboorte van Cinevox

Cinevox is een beetje onze baby – een prachtkind, in 2011 geboren uit ons partnership met Brightfish.

"Destijds steunde BNP Paribas Fortis de filmsector al jaren, onder meer met de Film Days (intussen omgedoopt tot We Love Cinema Days, red.)", herinnert Philippe Adam, Director Business Development & Exhibitor Partnerships bij Brightfish, zich nog goed. "In onze debriefingvergadering na de editie 2010 gaf de bank aan een stap verder te willen gaan. Met de Film Days, die in enkele dagen meer dan 400.000 filmkijkers bereikten, hielpen we de distributeurs en bioscoopuitbaters. Maar we wilden ook de producenten, de festivals, de acteurs, enz. ruggensteun geven. Zo ontstond Cinevox, een geweldig instrument om de film van bij ons te promoten."

Belangrijkste actieterreinen

Cinevox stoelt op vier pijlers:

Eén, een website met voor de Nederlandstalige en de Franstalige pagina's andere content en een eigen universum.

Twee, een sterke aanwezigheid in de sociale media, vooral op Facebook (ruim 30.000 fans) en Instagram (10.000).

Drie, het streven om zoveel mogelijk avant-premières aan te bieden, vooral in het kader van de Cinevox Happenings. Die bezorgen je een unieke ervaring door je in primeur een film te tonen. In aanwezigheid van regisseur en acteurs, met wie je na de vertoning kunt praten.

En last but not least, videomagazines van twee minuten, te zien in alle bioscoopzalen van het land. Met exclusieve interviews, een voorstelling van de nieuwe films, enz. In tien jaar tijd maakte Cinevox er ruim 180.

Een vijfde pijler: de Cinevox Database

Om zijn tiende verjaardag luister bij te zetten, lanceert Cinevox binnenkort de allereerste databank van de Belgische film, in samenwerking met het Koninklijk Belgisch Filmarchief - Cinematek.

"We zullen twee verschillende, maar complementaire tools aanbieden", legt Philippe Adam uit. "Via Cinematek vindt elke gebruiker met behulp van een zeer krachtige zoekmachine informatie over alle films, acteurs en regisseurs uit de geschiedenis van de Belgische cinema – zowel kort- als langspeelfilms. Cinevox stelt dan weer een chronologische databank ter beschikking, die exclusief gewijd is aan de Belgische langspeelfilms van 1920 tot nu. De gebruikers grasduinen van film naar film en van decennium naar decennium, in de hoop dat wat ze ontdekken hun zin geeft om hun bezoek te verlengen en nieuwe pagina's te doorsnuisteren."

Cinevox, een decennium in beeld

"Als het om filmondersteuning gaat, denk ik dat onze voornaamste troef in de duur van onze inspanningen zit, veeleer dan in een specifieke stap. En BNP Paribas Fortis bleef gedurende het hele avontuur aan onze zijde", verduidelijkt Philippe Adam. 

Meer weten over tien jaar Cinevox? Bekijk dan deze videospot van Brightfish …

 

Mis de We Love Cinema Days niet

Afspraak van 22 tot 25 september in de meeste bioscopen van het land. Op het programma van de We Love Cinema Days 2021: de films die op de affiche staan en enkele avant-premières. Allemaal voor 6 euro per sessie.

Het Belgische audiovisuele landschap ondersteunen en cultuur toegankelijk maken voor iedereen, ook dat is Positive Banking.

Tools

Related articles

Zie ook