Menu
Groei
26.02.2021

Zes oplossingen om de digitale kloof te dichten

Bij gebrek aan middelen, kennis, of omdat ze er beducht voor zijn, heeft bijna 40% van de Belgen moeite om zich aan de ‘digitalisering’ van onze samenleving aan te passen. Bij BNP Paribas Fortis willen we die mensen helpen. Daarom creëerden we eind 2020 het eerste Belgische ecosysteem dat digitale uitsluiting bestrijdt.

Een afspraak maken bij de dokter, een dossier voor tijdelijke werkloosheid indienen, je kinderen op school inschrijven, een attest bij de gemeente aanvragen, …: heel wat diensten  verlopen steeds vaker via digitale weg.

Drie oorzaken van de digitale kloof

Bij gebrek aan middelen – een op de tien gezinnen met een laag inkomen heeft thuis geen internetverbinding – kennis, of doodeenvoudig omdat het hen afschrikt, zijn niet alle Belgen ertoe uitgerust om zich aan de evolutie van onze samenleving aan te passen.

Volgens de recentste studies zijn armen, laaggeschoolden, ouderen, jongeren en mensen met een beperking de groepen die het meest getroffen worden door de digitale kloof. En die mensen willen wij helpen.

24 spelers slaan de handen ineen tegen digitale uitsluiting

De gezondheidscrisis en de lockdownperiodes die ermee gepaard gingen, maakten de digitale kloof nog duidelijker.

Bij BNP Paribas Fortis vonden we dat het hoog tijd was om daar iets aan te doen. Daarom zetten we eind 2020, met medewerking van Co.Station, het allereerste ecosysteem in België dat digitale exclusie bestrijdt. Half november bundelden zes sociale organisaties, zeven overheidsinstanties en elf bedrijven – waaronder het onze – uit verschillende sectoren de krachten om oplossingen te vinden die dat maatschappelijk verschijnsel een halt kunnen toeroepen.

Zes oplossingen

Tot nog toe werkten de leden van ons Digital Inclusion Ecosystem al zes denkpistes uit:

  • Een grootscheepse bewustmakingscampagne in de media lanceren, opdat iedereen zich zou bewust worden van de omvang van het digitale kloof-probleem. Die campagne zal ook een mobilisatieluik omvatten, waarbij de bevolking kan bijdragen aan de oplossing door fondsen in te zamelen voor sociale organisaties die werken rond digitale inclusie.

     

  • Een platform opzetten dat de organisaties steunt die al ijveren voor digitale inclusie van kwetsbare mensen. Een soort community waar alle spelers in dialoog kunnen gaan met elkaar, best practices delen, hulp vragen en/of vrijwilligers of partners vinden.

  • Een ‘mobiele box’ ontwikkelen en ter beschikking stellen van de betrokken organisaties. Een makkelijk te transporteren box die de nodige hardware, een internetverbinding en ondersteunend materiaal bevat, maakt het voor die hulporganisaties makkelijker om moeilijk te bereiken doelgroepen de eerste stappen te laten zetten naar digitale autonomie.

     

  • Op gemeentelijk niveau de functie van lokale verantwoordelijke voor digitale inclusie creëren: een centraal aanspreekpunt dat een dynamiek rond het thema op gang brengt, bestaande initiatieven in de kijker plaatst enz.. Het ecosysteem stelt ook voor dat er in een openbare ruimte een loket komt, afwisselend bemand door vrijwilligers die zich lokaal inzetten voor de bestrijding van digitale exclusie.

  • Een index of een nationale norm ontwikkelen waarmee publieke en private organisaties kunnen inschatten hoe digitaal inclusief ze zijn. Het vooruitzicht op het behalen van dat label moet hen aanmoedigen om processen en tools beter af te stemmen op de behoeften van digitaal kwetsbare mensen. Best practices worden bovendien beloond met een jaarlijkse award.

     

  • Via een televisiekanaal zoveel mogelijk mensen bereiken en hen aanmoedigen om de eerste stappen naar digitalisering te zetten. Dat kanaal wordt gekoppeld aan een webpagina waarop de gebruiker via zijn postcode een overzicht krijgt van de verschillende digitale opleidingen en steunpunten in de buurt.

De 24 spelers in het ecosysteem verwelkomen binnenkort bijkomende leden en zullen de komende maanden nauw samenwerken om die zes oplossingen concreet te verwezenlijken.

Wil je er meer over weten?

Wil je weten welke spelers precies betrokken zijn bij ons Digital Inclusion Ecosystem? Of er gewoon meer over te weten komen? Lees dan het persbericht en het document met de zes oplossingen die ze voorstellen.

Iedereen de kans geven om zich aan de digitale evolutie van onze samenleving aan te passen, ook dat is Positive Banking.

Tools

Related articles

Zie ook